26. januar 2014

G R Y T E B R Ø D

Her samler jeg husmorpoeng for harde livet om dagen. Ferskt, hjembakt brød morgen og kveld; minst 20 brød på 11 dager. Det må vel bli noen poeng, eller? Grytebrød -det er genialt. Veldig enkelt og veldig godt. Du burde prøve!



GRYTEBRØD

600g hvetemel
2 ts salt
1/3 ts tørr gjær
5 dl kaldt vann

Bland det tørre sammen. Hell på vann, og rør deigen sammen. (Jeg bruker alltid en slikkepott til å røre sammen deig.) Noe voldsom elting trengs ikke, og deigen skal være ganske klissete. Sett på lokk eller dekk bollen med plast. La deigen stå i romtemperatur i 12-20 timer.


Når deigen har stått til heving, i minst 12 timer, setter du ei gryt m/lokk (eller en kjele uten plastikk) inn i steikovnen og setter på 225 grader. Gryta skal varmes opp mens ovnen varmes. Når ovnen har "gått opp" strør du mel på kjøkkenbenken, og heller deigen over. Brett deigen inn mot midten fra alle kanter (en deigskrape er fint å bruke); strø på mel etter behov. Ta gryta ut av ovnen og strø litt mel i bunnen, før du flytter deigen over i gryta. Legg deigen med "brettekntene" ned. Strø på litt mel, sett lokket på og sett gryta inn i ovnen igjen. 

Stek i 30min med lokk, så 15min uten lokk. Avkjøles på rist. Dette brødet holder seg bra i flere dager, og det går fint ann å variere med grovere mel. Velbekomme!

PS: det er bare å sette en ny deig med én gang. 



3 kommentarer:

  1. Nam, nam dette er godt!!
    Har besøk av eldste dattera i helga og hun lagde samme brød men bare med grovt mel.
    Så enkelt og så blir det så godt:)
    Jeg kan også anbefale dette. Brødet blir så saftig og godt!!
    Ha en fin kveld:)
    Klem Reidunn

    SvarSlett
  2. Det såg knallgodt ut:)
    Ha ein fine dag!
    Klem

    SvarSlett
  3. Det er ingen type brød som er bedre enn de som er bakt i gryte!:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen et spor etter deg. Jeg setter pris på hver eneste lille kommentar!